Dana Batulková a Lucie Štěpánková (vpravo) se subtilními hereckými prostředky vtělily do ambivalentních bergmanovských postav matky a dcery. Snímek Aleny Hrbkové

Na českých jevištích měla divadelní verze filmu Ingmara Bergmana Podzimní sonáta premiéru v roce 2003 v Divadle Na zábradlí, ovšem v produkci Studia DVA. Po sedmnácti letech se (po jednom brněnském nastudování) komorní drama vrátilo do Prahy. Ve Vršovickém divadle MANA ho s Danou Batulkovou a Lucií Štěpánkovou v hlavních rolích nastudoval Ondřej Zajíc, jenž se s Bergmanem poprvé setkal taktéž v roce 2003. Pro Dejvické divadlo tenkrát připravil jeho nejznámější opus Scény z manželského života.

Dagmar Pecková (vpravo) jako Maria Callasová učí zpěv Sharon Grahamovou (Veronika Bajerová). Snímek Petra Našice

Letos v březnu zesnulý americký scenárista a dramatik Terrence McNally (* 3. listopadu 1938; + 24. března 2020) napsal v roce 1995 hru Mistrovská lekce, v níž světová sopranistka Maria Callasová během veřejné mistrovské lekce adeptům operního zpěvu odhaluje své životní krize i svět operního umění. V české premiéře hry v roce 1997 v pražské Viole ztvárnila Marii Callasovou Eliška Balzerová.

Triumf lásky zaujme i barvitou scénografií, do níž jsou herci vsazeni jako do obrazu. Snímek: Christophe Raynaud de Lage

Festival Divadlo, který každoročně v září přiváží do Plzně výběr z nejlepších domácích i zahraničních inscenací, byl letos z důvodů koronavirových omezení výrazně český. Ze zahraničí se v hlavním programu představilo jen Slovenské národné divadlo a francouzská inscenace Triumf lásky, vytvořená roku 2019 v koprodukci několika scén pro festival v Avignonu.

Devadesátky a Švanda dudák. Lze to zkombinovat? Snímek: Archív Divadelních novin

Divadelní léto pod plzeňským nebem si letos poprvé po třinácti letech své existence vybírá kvůli koronavirové pandemii premiérovou pauzu – pokud nepočítáme novou inscenaci Poslední zrnko písku Činohry 16-20 (soubor čerstvých absolventů DAMU), která zde bude uvedena třikrát na konci července 2020. Na repertoár tak byla nasazena loňská novinka, a to adaptace divadelní hry Josefa Kajetána Tyla Strakonický dudák, o jejíž vznik se zasloužili dramaturg Jiří Janků a režisér Marek Němec. V malebném prostoru U Ježíška se hraje pod názvem Švanda dudák.