Jedinečný příspěvek k historii i současnosti sklářského uměleckého řemesla u nás vydalo v nedávných dnech pražské nakladatelství Grada. Jedná se o knihu Po stopách českých sklářů novináře a spisovatele Ivana Černého, který s blokem v ruce navštívil dvě desítky současných velkých i rodinných skláren, charakteristických svou ruční a uměleckou výrobou i faktem, že se zde pořádají exkurze do provozu. Reportáže z hutí pak doplňuje více jak desítka postřehů z předních sklářských muzeí i skanzenů.

Spisovatel Bernard Minier při minulé návštěvě Prahy. Snímek Milana Malíčka, Právo

Pátý díl kriminální série francouzského prozaika Bernarda Miniera s komisařem Martinem Servazem nazvaný Sestry přesvědčuje o jeho mimořádné literární invenci. Milované Pyreneje a oblast kolem Toulouse, považovaná za rozcestník do krásných i krutých hor, mu znovu posloužily jako kulisa k námětu.

Autor Stoletého staříka Jonas Jonasson. Zdroj snímku: ČTK

Úspěch si žádá své. Tak dlouho odolával švédský prozaik Jonas Jonasson po humoristickém románu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel (2009) pokušení pokračovat v tématu, až neodolal. Díky tomu i naši čtenáři dostali do rukou pokračování. Český název zní Stojednaletý stařík, který se vrátil, aby zachránil svět a začíná na Bali, kam se Alan Karlsson, zběh z domova důchodců ve švédském Malmköpingu, s přítelem a obchodním partnerem Juliem před časem uchýlili. Užívají si života, ale zásoby peněz ubývají, a tak se rozhodnou ostrov opustit.

Své tři roky v osvětimských krematoriích a plynových komorách popisuje v publikaci Sonderbehandlung neboli Zvláštní zacházení nakladatelství Rybka Publishers Filip Müller. O jeho knize, jako jedinečném dokumentu, řekl profesor Jehuda Bauer z Hebrejské univerzity v Jeruzálémě, že se jedná o svědectví muže, který viděl umírat židovský národ a přežil, aby popsal, co viděl.