Nakladatelství Globus International se věnuje ve své specializované edici Tempus in Immortalibus Lapidibus vydávání uměleckých nástěnných kalendářů, které patří ke špičce těch, které u nás vycházejí. Jest to především zásluhou výběru autorů z našich předních výtvarníků i perfektním zpracováním tiskárny Label na Horách Kutných. Edici založil a řídí Miroslav Moravec, který s oslovenými kumštýři luxusní kalendáře spoluvytváří. Vznikají tak víc než jen líbivé měsíční přehledy ročního koloběhu, ale především sběrateli vyhledávané kolekce uměleckých reprodukcí, často sloužící k pozdějšímu zapaspartování či zarámování vybraných děl do nejrůznějších interiérů.

Slovo kalendář je běžně užívaným pojmem, stejně jako artefakt sám. V dnešních dnech se (kvůli covid pandemii), na rozdíl od let minulých nekupí kalendáře na stáncích ani za výlohami knihkupectví či jiných obchodů. Škoda. Ta škála od letadel po vesmírné fotografie, od květin po recepty, od dětí, pejsků a kočiček po akty, zarámovaná třiceti a jednatřiceti dny (až na únor) předznamenávala budoucí rok, nesla v sobě naději budoucího času i jeho neúprosný běh, který určuje a odměřuje život každého z nás.

Napjatost mezilidských vztahů vedoucí k otázkám po smyslu existence je jedním z témat retrospektivy. Zdroj snímku: Alšova jihočeská galerie

Už více jak tři desítky let maluje Tomáš Císařovský (* 2. ledna 1962) obrazy, jejichž náměty čerpá z moderních českých a československých dějin. Rozsáhlá retrospektivní výstava v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou nyní představuje tvorbu tohoto postmoderního malíře v celé šíři. Kromě historických námětů ukazuje také plátna se scénami z autorova soukromí i krajinomalby, jimiž se zabývá hlavně v posledních letech.