Recenze - Spřádání příběhů Petry Vychytilové

Petra Vychytilová při vernisáži výstavy Příběhy

Výtvarné umění

Začátkem druhého prosincového týdne bude v pražské komorní galerii a vinárně U Posledního soudu (Jagellonská 8, Královské Vinohrady) ukončena výstava knižních ilustrací a volné tvorby spisovatelky, hudebnice a výtvarnice Petry Vychytilové, kterou připravila a pořádá kutnohorská galerie a umělecká agentura ArcusGallery. Nese název Příběhy, který je výstižný hned dvakrát. Každý z více jak padesátky vystavených obrázků totiž vypravuje vlastní minipříběh. Všechny jsou navíc organickou součástí příběhů výstavních sérií, jako například ilustrace k připravovanému vydání velkoformátového leporela Ti kluci opičí.

recenze mim op1A autorka umí příběhy skvostně vyprávět. Nutno podotknout, že je rádi poslouchají nebo čtou především děti. Výtvarná tvorba Petry Vychytilové je totiž nerozlučně spjata s její tvorbou literární a hudební. Svědčí o tom i pohodové, vtipné a s nesmírným citem pro jazyk český napsané a vyprávěné knihy Proč bydlíš v rybníku, zelený vodníku? a Nastydlá strašidla, která se dočkala i audioverze.

recenze mim cbrecenze mim op2Cit pro rytmus a verš je u Petry Vychytilové tím hlavním pojidlem její tvorby. Básničky, hravé, vtipné, úžasně rytmické se na výstavě Příběhy promítají i do obrázků, stejně jako je tomu v autorčiných knihách. A rovněž jako v pohádkových knihách na hranici fantasy doplňuje spisovatelku a výtvarnici do trojjedinosti hudba, notové zápisy přetavily verše v písničky. A opět se s nimi můžeme setkat i na této výstavě, dokonce přímo v obrázcích.

recenze mim vodrecenze mim op3Petra Vychytilová tvoří především v akvarelové pastelce, ale nepohrdne ani akvarelem a akrylem či kombinací různých výtvarných technik. V poslední době objevila enkaustiku, která je také na výstavě Příběhy zastoupena. A zatímco dosavadní tvorba autorky se ubírala po realistických cestičkách, v enkaustice vytryskla její fantazie, nekonečná jako vesmír a nabitá energií jako Teslův generátor.

Výstavu Petry Vychytilová: Příběhy můžete v pražské galerii U Posledního soudu navštívit do soboty 3. prosince 2022. Potom se její část, doplněná o další autorčinu tvorbu přesune do kulturního centra Vodárenská věž Letná. V úterý 6. prosince 2022 tam bude vernisáží zahájena výstava Petra Vychytilová: Spřádání...

xxx mim hlavickaAutor: MiM
Snímky Jiřího Vlastníka
Autor je šéfredaktorem webu Putování za uměním