Recenze - Pivo – nazdááár!

Nebo též Ať žije pivo či Sláva našemu pívu by se mohl jmenovat další knižní počin historika fotografie, sběratele dobových snímků, publicisty a spisovatele Pavla Scheuflera. On si však zvolil výstižnější název pro knihu, kterou tímto představujeme, neboť jest časově zarámována.

Pivo za císaře pána

pivo titulAby hned zkraje nedošlo k omylu. Pavel Scheufler nepředkládá historii výroby tradičního českého moku à la písmák Čeněk Zíbrt. Autora bohatě proložené publikace dobovými fotografiemi především zajímalo, jak vypadaly staré hospody a výčepy, pivní zahrádky a další místa, kde se lidé scházeli u piva, které je považováno za nejlepší na světě. Jeho fotografická publikace představuje pivní kulturu z pohledu fotografů časů monarchie, počínaje sklizní chmele přes proces výroby a zrání až po hospodské radovánky a schůze pivních společnosti. Jednotlivé momentky doprovází Pavel Scheufler poutavými příběhy, které starým snímkům vdechují život.

Staré fotografie vyprávějí

Na sto a padesáti velkoformátových stranách je k dispozici včetně lákavé obálky více jak sto dvacet unikátních záběrů, nad kterými nadšením zaslzí oko každého sběratele fotoantikvit. Jak píše ve své předmluvě této zajímavé a půvabné publikace kurátor, novinář a milovník piva Josef Vomáčka: "...krásné, bizarní, dokumentující či připomínkové fotografie spojuje autorův šťavnatý text. Chvílemi se čte s úsměvem, chvílemi s napětím, jindy s údivem...“

pivo 2pivo 1Nevěříte? Věřte. Ostatně, názvy kapitol hovoří za vše: Pivo jako spojovatel, Sud piva místo stativu, V srdci pivovaru, Kdo pivo pije, ten dlouho žije, Kde se pivo pilo a závěrem Zábavní a pijácké společnosti.

Škoda, že hezkou předmluvu Josef Vomáčka pokazil politickou glosou v závěru svého laudátia. Když už si to ale nemohl odpustit, měl též připomenout staré Švejkovo moudro, že ta vláda, která pivo zdraží, dlouho nevydrží. Asi se tedy konečně dočkáme, v čase, kdy v Praze půllitr jedenáctky přijde na padesát kaček. Kde jsou ty zlaté časy, kdy přišla na korunu padesát.

pivo 3pivo 4Pavel Scheufler je fotograf a historik fotografie se zaměřením na epochu monarchie, učitel a lektor fotografie i majitel bohaté rodinné sbírky, jejíž základy byly položeny ve 20. letech minulého století. Z oboru fotografie napsal na padesát knih, uznání laiků i odborníků sklidil hned po vydání svého prvního titulu Praha 1848 – 1914, která je dodnes vyhledávána sběrateli a milovníky starých fotografií. Realizoval úžasné množství devíti desítek fotografických výstav. Jeho publikace byly přeloženy vedle němčiny a angličtiny do španělštiny, katalánštiny a italštiny. Po dráze vysokoškolského učitele se v letech 2013 až 2017 zabýval vědecko-výzkumnou činností v Národním památkovém ústavu, zejména se zaměřením na činnost šlechty, která se věnovala fotografování.

pivo 6V současnosti se podílí na dvou výzkumných projektech Národního technického muzea a do tisku má připravenou publikaci čtivého obsahu (s pikantními dobovými snímky i akty „nočňátek“, jak se tehdá něžně nazývaly prostitutky) o prodejné lásce za C. a k. monarchie v českých zemích. Kniha má vyjít roku 2023 v nakladatelství Olympia.

xxx cerny portretAutor: Ivan Černý
Snímky: Archív
Spisovatel a novinář Ivan Černý je spolupracovníkem redace