Recenze - Napínavé čtení (nejen) na léto

Zkušený autor Jan Žáček vydal v druhé polovině roku 2022 v populárním pražském nakladatelství Olympia další svůj svazek. Nyní se jedná o až dokumentárně líčený příběh člověka, který takříkajíc v životě zkazil téměř vše, na co sáhnul. Představovaná kniha vypráví o osudu Postrachu Moravy, jak byl svého času přezdíván sériový vrah Martin Lecián, který byl ve svých sedmadvaceti lety za své zločiny popraven v Olomouci.

Leciánův proces svého času hojně plnil stránky médií 1. republiky. Jednalo se o jednoho z mála mužů, které prezident republiky T. G. Masaryk neomilostnil. A tak skončil na popravišti za sérii brutálních vražd a dalších zločinů. Jak potrhuje autor v úvodu své knihy, počet Leciánových deliktů, ve vztahu ke krátké době, během níž se odehrály, lze považovat v historii československého zločinu za rekordní. Za pouhé 134 dny spáchal 104 zločiny!

Nový román o vrahovi a jeho milence

lecianJan Žáček bezesporu odvedl skvělý kus literární a badatelské práce ve své nové knize knize Vrah Lecián. Je však na místě dodat, že u všeho prvně stál jeho děd, univerzitní profesor, který za mlada koketoval s žurnalistikou. I jeho tenkrát „téma Lecián“ zaujalo, ale nakonec, i přes napsané, novinám svoji verzi neodevzdal.

„Nechtěl jsem tomu grázlovi dělat ještě větší reklamu, než jako měl...“ onehdy řekl děda Jendovi při jedné příležitosti. “Nemyslím, že se někomu, kdo krade a zabíjí, má dělat reklama.“

Všechno má svůj čas. Až jeho vnuk tedy po dlouhých desetiletích zpracoval zápisky starého pána, včetně nikdy nepublikovaného rozhovoru s Martinem Leciánem. A tak Jan Žáček čtivou formu dnes vypráví příběh legendárního zločince prostřednictvím starých zápisků i citací z desítek a desítek dobových článků. Rukopis graduje kapitolami, jako kupříkladu Psychologický portrét vraha, Proces, Rozsudek a Poprava. Nechybí ale ani charakteristiky vrahovy milenky Marie Křenovské a medailónky předsedy Divisního soudu plukovníka JUDr. Františka Přikryla, který dostal Martina Leciána na šibenici, či jeho kata Wohlschlἃgera.

Curriculum vitae

Jan Žáček (* 1. března 1963) je rozhlasový a dabingový režisér, dramaturg a spisovatel. Vystudoval žurnalistiku na Universitě Karlově a obor Sociální a mediální komunikace na Univerzitě Jana Ámose Komenského. Pracoval jako redaktor Lidových novin, byl režisérem dramatické redakce Československého rozhlasu. Je autorem několika knih pro děti, detektivních románů i literatury faktu. V Olympii mu kupříkladu vyšly knihy Vrah rodu císařského, Vražedné povídky, Karlův most nebo Kytičkový kouzelník Karlíček.

xxx cerny portretAutor: Ivan Černý
Snímek: Archív
Spisovatel a novinář Ivan Černý je spolupracovníkem redakce