Recenze - Francouzský Triumf lásky nepřinesl nic nového

Triumf lásky zaujme i barvitou scénografií, do níž jsou herci vsazeni jako do obrazu. Snímek: Christophe Raynaud de Lage

Divadlo

Festival Divadlo, který každoročně v září přiváží do Plzně výběr z nejlepších domácích i zahraničních inscenací, byl letos z důvodů koronavirových omezení výrazně český. Ze zahraničí se v hlavním programu představilo jen Slovenské národné divadlo a francouzská inscenace Triumf lásky, vytvořená roku 2019 v koprodukci několika scén pro festival v Avignonu.

Autorská inscenace režiséra Oliviery Py (režie, text i hudba) je inspirována pohádkovým příběhem bratří Grimmů o zamilované dívce uvězněné ve věži, jejím milém princi a válkou posedlém intrikujícím generálovi. Hrála se v soobotu 12. září večer a a v neděli 13. září odpoledne v plzeňském prostoru DEPO2015.

Formálně se inscenace pohybuje mezi operou, operetou, kabaretem či vaudevillem, nepřehlédnutelná je inspirace němou groteskou i filmovým melodramatem, nepřeslechnutelné hudební odkazy. Pětice aktérů výborně zpívá, hraje na klavír či violoncello a pohybuje se zkušeně v rovině herecké nadsázky. Tu a tam se scénografickým gestem naznačí vážnější válečné téma, ale v zásadě je to lehce zábavné představení, snadno komunikující s diváky.

S hodinovým komorně obsazeným titulem lze úspěšně projet křížem krážem všechny možné festivaly, což potvrdila i slova aktérů na besedě po sobotním představení.

Jenže nepřináší nic nového, divadelně inspirativního. Zvláště v kontextu českého divadla, kde zkušenějšímu divákovi šly hlavou vzpomínky na inscenace z 80. let 20. století, jako byl Aucassin a Nicoletta smíchovského Labyrintu anebo hravé a hudebně stejně profesionální produkce hradeckého Draku. A příkladů by se našlo víc.

Dramaturgie plzeňského festivalu si může odškrtnout ze seznamu režisérů další slavné jméno, ale divadelní svátek, který by zanechal výraznější stopu v myslích diváků, se tentokrát nekonal.

Plzeňský festival Divadlo skončil v neděli 13. září 2020 večerním představením Havlovy Žebrácké opery v produkci Městského divadla Brno. Pro plzeňské publikum nabídne do čtvrtka 17. září 2020 ještě epilog v podobě několika diváckých titulů pražských divadel.

Autorka: Radmila Hrdinová
Zdroj: Právo

Další divadelní recenze najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery