Vernisáží ve čtvrtek 5. října 2017 bude od 17:00 hodin v plzeňské Visio Art Gallery zahájena výstava Kája Saudek, král českého komiksu.
Visio Art Gallery s rodinou Káji Saudka na říjen a listopad 2017 připravili výstavu jeho prací. V prodeji bude i kniha 18+.Tato publikace si klade za cíl výběrem z toho nejlepšího seznámit s tvorbou Káji Saudka na téma erotiky, a to v průřezu několika desetiletí.
Reprodukuje množství děl i fragmentů s touto tématikou originální kresby, komiksy, oleje na plátně, skici, ale také i konkrétní kresby, za které byl Kája Saudek odsouzen do vězení. Většina těchto děl nevznikla na uměleckou objednávku, ale z prosté umělcovy touhy tvořit a radovat se ze života.
Kája Saudek (* 13. května 1935; + 25. června 2015) nastartoval svou výtvarnou kariéru coby malý chlapec, okouzlený biografem a kreslenými filmy Walta Disneyho. Inspirován americkými komiksy, do kterých bylo baleno jídlo od příbuzných z USA, jako pomoc rodině do poškozené poválečné Evropy. Jako malý chlapec tak začal napodobovat komiksové příběhy se superhrdiny. Se svým bratrem dvojčetem Janem Saudkem, který později celosvětově proslul jako excelentní fotograf, vytvořil dokonce jakési dětské neoficiální vydavatelství. Jan Saudek o bratrovi kdysi řekl: "Mohl být slavný jako Walt Disney, kdyby nežil v komunistickém Československu..."
Kája Saudek v komunistickém Československu nemohl kvůli svému třídnímu původu studovat žádnou uměleckou školu, a proto si našel zaměstnání jako technický kreslič a kulisák ve filmovém studiu Barrandov. V roce 1964 byl Kája Saudek obžalován, kvůli své výtvarné tvorbě z ohrožování mravní výchovy a paradoxně i z propagace nacizmu, a putoval na šest měsíců do vězení. Jeho výtvarný talent neunikl pozornosti filmařů a zanedlouho Kája Saudek vytvořil výtvarnou část komiksového filmu Kdo chce zabít Jessii, ve kterém ztvárnila hlavní roli jeho tehdejší snoubenka Olga Schoberová (* 15. března 1943), později první československá playmate časopisu Playboy v USA. Další Kájovu kariéru, jakož i celkovou estetiku západní kultury, nemilosrdně zadupala invaze sovětských vojsk a okupace Československa.
V následném politickém procesu "normalizace" řízené Moskevským protokolem, se veškeré umělecké projevy, odporující socialisticko-realistickým zásadám přísně trestaly. Averze byla oboustranná. K umění Káji Saudka chovali komunističtí mocipáni velice opovržlivý postoj a deklasovali jej na tvůrce pokleslého braku a kýče. Zatímco se oficiální časopisy plnily pitoreskními paskvily loajálních soudruhů kreslířů, Kája Saudek se pomalu přesouval do undergroundu a snažil se přežít. Ve svém domě si vytvořil vlastní výtvarný svět, kde denně pilně tvořil desítky detailně propracovaných kreseb a comicsů. Ve svých komiksových příbězích zesměšňoval vládnoucí tupé panoptikum a na stránkách důmyslně propracovaných obrázkových panelů nechal naplno rozeběhnout svou nezkrotnou fantazii. Fantastické krásky s poprsím velikosti D jsou zachraňovány svalnatými hrdiny z tenat odporných padouchů, zatímco se na pozadí dramatických dějů i stěží ukrývané erotiky nachází nepřeberné množství skrytých jinotajů a dvojsmyslných hříček. Kája Saudek byl totiž nejen vynikající kreslíř, ale i skvělý letterista a v neposlední řadě i autor textů. Zalíbení v jeho tvorbě nalezlo mnoho jednotlivců, kteří mu umožnili vydávat komiksy alespoň v černobílém provedení jako takzvaný neprodejný zájmový tisk. Část z nich byla členy České speleologické společnosti, takže nemalá část příběhů se odehrává v jeskyních či v podzemí.
Z důvodů neustálého strachu z komunistického režimu, nenávratně zmizela velká část originálních kreseb - Saudek ukrýval svá díla po přátelích a známých, kteří je již nikdy nevrátili. Znalci i laici však jednomyslně Káju Saudka ocenili titulem "král českého komiksu", který mu po právu náleží dodnes.
Návštěvníci se mohou na vlastní oči přesvědčit o největším komiksovém talentu celého bývalého východního bloku.
Autor: tz
O vernisážích dalších výstav výtvarného umění u nás i v zahraničí se dočtete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery