Recenze - Celé to hnízdo musí hořet!

Literární dokument z nakladatelství Olympia zachycující odvrácenou tvář Květnového povstání v Čechách roku 1945. V názvu knihy je věta, která je vyňata z německého rozkazu, podle něhož měla být Praha totálně zničena. Autor Václav Junek si v předmluvě textu sám odpovídá na jím položenou otázku. Opravdu to Němci tak mysleli, dokonce všichni Němci u nás?

Václav Junek se zaměřuje především na Květnové povstání, které, jak dokazuje, nebylo zdaleka jen pražské, ale probíhalo v různých místech Čech a připravovalo se v čase od února do 9. května 1945.

Popisuje místa, kde se od 2. května 1945 dělo něco důležitého, zaměřuje se více na pohled z pozice nepřítele. Praha se stala pro Němce jakousi poslední baštou, kde chvílemi mohli doufat, že ještě nějak přežijí, že je Praha dokonce ochrání. Tím charakterizuje, jaký význam pro ně vlastně měl Protektorát. S tím souvisí i téma kolaborace, která českou společnost provázela.

hnizdoAutor vyvrací mýty o jednotlivých událostech a o osvobozovacích bojích za Květnového povstání, píše o Vlasovcích a jejich osudu, ale také o Američanech na západě Čech. Ozřejmuje i místa v Německu i postavy Němců, které zasahovaly do posledních dnů jejich vlády v Čechách. Rovněž přináší i méně známá fakta a řadí je do chronologického sledu, dá se říci hodinu po hodině. Tím se objevují často nečekané souvislosti.

Václav Junek ve své práci literatury faktu zdůrazňuje, že nastal konec koexistence dvou národů, které vedle sebe existovaly a žily dlouhá staletí, že se od sebe definitivně odloučily - a o budoucnosti nemluví. Pochybuji ovšem, že by se kromě husitských dob Němci báli Čechů, spíše to bylo naopak. A tak se nelze divit, že při poválečném vyrovnání tento historický strach Čechů převládl a vládne svým způsobem dodnes.

Autor si úmyslně klade otázky, na které sám hledá odpověď. Počítá tedy s tím, že si dá čtenář práci a bude na ně, naveden autorem, odpovídat sám.

Po formální stránce se zde střídá dokumentární text s lehce literárním i s autorovým hodnocením. Publikace je členěna do částí, má tři barevné přílohy, rejstřík důležitých osob i přetisky důležitých archívních dokumentů.

Junkovu knihu Celé to hnízdo musí hořet! doporučujeme jak specialistům na tuto tématiku, tak i laikům.

Snímek: Archív nakladatelství Olympia