Jižní Čechy patří k nejoblíbenějším turistickým a rekreačním oblastem České republiky. O jejich historii i současné podobě byly napsány pyramidy knih, od románů přes poezii až po literaturu faktu. Kromě spisovatelů a básníků nelení ani malíři a fotografové, kterým učarovala tato nespoutaná krajina rozlehlých lesních partií, řečeno slovy Ludmily Hromádkové, znalkyně díla publicisty a fotografa Jana Kavale, autora nové povídkové knihy inspirované především jihozápadní Šumavou.

Přebal knižní novinky Duchové. Zdroj snímku: Nakladatelství Paseka

Americké autorce dětských komiksů Raině Telgemierové vyšla v českém překladu čtvrtá kniha Duchové a je tou nejzdařilejší. Přibližuje příběh dvou sester, které v novém městě zažijí svátek duchů, a vypráví o tom, kterak se rodina a dětská hrdinka vyrovnávají s nevyléčitelnou nemocí mladší sestry. Za knihu autorka získala komiksového Oscara – Cenu Willa Eisnera.

Co svět světem stojí, podléhá lidstvo všech obydlených světadílů nejrůznějším náboženstvím. Nebudeme rozebírat proč tomu tak je, na toto téma byly popsány tuny papíru. Jen si připomeňme, že jedno mají společné: Do jisté míry zbavit věřící odpovědnosti za své činy (vždyť tomu tak chtěl jejích bůh) a v neposlední řadě jimi i danou populací manipulovat dle přání šamanů, kouzelníků či kněží, sledujících určité cíle. Ne jinak je tomu i v jednadvacátém století, dosud plném středověkých praktik, pověr a závislostí na tom či takém náboženství nebo „guru“.

Kniha Praha temná a tajemná v krásném provedení s ilustracemi Jindřicha Janíčka

Praha temná a tajemná, nejnovější přírůstek do rodiny knih zabývajících se magickou atmosférou Prahy, trochu promrhala potenciál. Má co nabídnout nezasvěcenému čtenáři, zkušenější fanoušek tajemné Prahy ale ocení jen pár stránek - ty, které se věnují městu coby inspiraci spisovatelů a zednářským aktivitám.

Přebal dánské knižní novinky. Zdroj snímku: Nakladatelství Paseka

Minimalistický text o dívce, která předstírá, že studuje literaturu v Kodani a proplouvá životem s lehce pasivní ambicí být spisovatelkou, představila ve svém typicky syrovém stylu dánská bestselleristka Helle Helle. Román se jmenuje Tohle jsem měla napsat v přítomném čase.

Karel Sýs (vlevo) a kmotr knihy Ivan David

Velký glosátor popřevratových události v České republice opět zčeřil hladinu literárního veřejného mínění. O tom, že rozhodně netrpí ztrátou paměti jako mnozí z našeho okolí, včetně celé řádky známých novinářů a historiků, a umí uvádět věci na pravou míru, svědčí nová jeho kniha, příslovně nazvaná Bordel na kvadrát. V podzimních plískanicích ji Karlovi Sýsovi v Praze pokřtil bývalý ministr zdravotnictví Ivan David.