...a na kterou se chodí, chtělo by se dodat. Od čtvrtka 3. února 2022 míří do pražské Holešovické tržnice kroky milovníků světa českého animovaného filmu, té legendární továrny na sny, pohádky a zábavu, která patřila v bývalé ČSSR za jednou z vlajkových lodí filmového průmyslu. Této naší, celosvětově uznávané kategorii výtvarného umění, kralují jména jako kupříkladu Karel Dodal, Hermína Týrlová, Karel Zeman, Jiří Trnka, Jiří Brdečka či Jan Švankmajer a mnoho dalších. Společnost Art Movement na toto téma připravila jedinečnou a mimořádně zdařilou retrospektívní prezentaci tohoto kumštu, který se jako samostatný obor přednáší i na FAMU.
Lepší místo v Praze si pořadatelé pro výstavu o historii i současnosti světů české animace snad ani vybrat nemohli. Všechno je tady totiž tak trochu dada. Bývalá holešovicka jatka, ta přesná kopie chicagských, o jejichž původním poslání hovoří v bráně současné tržnice již jen pár unikátních plastik Vosmíkova sousoší býků, vedených na porážku, propůjčila představované výstavě halu číslo 17. A dnes se zde tvoří u pokladny výstavy fronty, o víkendech pak i rodin s dětmi, neboť ty si zde zvláště užijí. Není pochyb o tom, že ty fronty zájemců o prohlídku výstavy Světy české animace se nijak v průběhu času nezkrátí – i když výstava bude ukončena až v neděli 3. července 2022. Důvod je jasný – moderní, obsahově i architektonicky skvěle připravená výstava, s řadou efektů a herních prvků, až se chce našinci vydechnout s obdivem: Tak to tady ještě nebylo!
Malý průvodce po velké výstavě
Na prohlídku se vydáváme po směru hodinových ručiček, které světu české animace začaly odpočítávat čas již ve 30. letech minulého století, kdy výtečný kreslíř a režisér Karel Dodal založil s všestrannou výtvarnicí Hermínou Týrlovou legendární studio IRE-film. Průvodcem jsou vtipně vyrobené, ručně psané popisky, připomínající spíše režisérovy poznámky u scénáře animovaného filmu, než běžné texty u muzejních vitrín.
Výstava je dělena podle běhu let a začíná úvodní expozicí Co je to anima, kde se doví návštěvníci vše důležité i o „praotcích animace“, za jaké jsou kromě jiného považovány již jeskynní kresby prapůvodních obyvatel Země. Poté si rozšíříme obzory a vědomosti v oddělení, které vysvětlí Kinematograf, jeho objev, principy i využití a pokračujeme k panelům Výroba animovaných filmů v devíti krocích. Na ty navazuje přehled animační techniky s popisem kreslené animace. Jen málo kdo z návštěvníků výstavy nepostojí alespoň pár vteřin před zdařilou ukázkou Technika pod kamerou, neméně zajímavé jsou informace o výrobě poloplastického filmu či malbě na sklo, běžně při animaci používané technice.
Pracovna animátora je sice bez výtvarníka, ale to nevadí, důležité je alespoň vidět prostředí, ve kterém, a s čím, umělec tvoří.
Posledních dvacet let je i u nás již ve znamení kompjútrů a tak na výstavu Světy české animace bezesporu patří i oddělení CG techniky, vytvořené v počítači.
Divácky atraktivní je pak Galerie klasické animace s jejím guru – Karlem Zemanem. Je zde vynikající přehlídka figur a loutek, několik divadelních scén z jednotlivých natáčení, u kterých se dá postát dlouhé minuty, tak úžasné jsou kompozice, plné děje. Nejenom děti, ale i jejich rodiče jsou nadšeni přehlídkou unikátů, z nichž mnohé viděli osobně v nejednom animovaném snímku.
Uprostřed galerie trůní obrovský model Bojkonuru s raketou a mnoha postavičkami, doplněný zemanovskou vzducholodí v oblacích, a k ní po lanovém žebříku stoupají unikátní loutky z dílen našich předních mistrů animace. Figurky se šplhají otvorem ve stropě vysoko do horního patra, kam za nimi musejí návštěvníci výstavy po schodech, aby nahoře vydechli nehraným úžasem. Výstavu tady korunuje Síní slávy. Velkoplošný betlém spolu s nebem, kde plují jména všech hvězd naší animace, je skvělou tečkou za prohlídkou výstavy, o které se mluví. Ještě na okamžik postůjme u piedestalu se jmenným seznamem slavných tvůrců. Symbolický věčný oheň pak hoří u stojanů, připomínajících dva nejlepší snímky, které kritici a novináři píšící o krátkém filmu před časem vybrali: Rok 1961, film Muno Gene Deitcha a rok 1997, Geriho hra Jana Pinkavy.
Munro natočil v Praze žijící a tvořící Američan Gene Deitch v československé koprodukci a v roce 1961 za toto dílo získal Oscara za animaci. Geriho hra je krátký animovaný snímek vytvořený společnosti Pixar Animation Studios. Scénář napsal český animátor studia Jan Pinkava, který snímek také režíroval. V roce 1997 vyhrál snímek Oskara v kategorii Nejlepší krátký animovaný film.
Závěrem
Představovaná výstava je, jak jsme již shora naznačili, mimořádně dobře připravená a doslova po dlouhém čase opět připomíná slavnou (a jistě nekončící) etapu tohoto specifického druhu výtvarného umění. Celá členitá expozice je doslova vyšperkována velkým množstvím adjustovaných originálů kreseb a obrázků špičkových výtvarníků animovaného filmu. Návštěvníkům je v přízemí k dispozici bar s cukrárnou, kde zájemci jistě ocení možnost shlédnout ve čtyřech kabinách filmových jukeboxů širokou nabídku 140 filmů, ze kterých si mohou vybrat to, co je zajímá.
Pořádající společnost Art Movement k výstavě nevydala katalog, ten vtipně nahrazuje tiskovina zvaná OŽIVOVATEL, noviny vysvětlující všechno, co bychom měli o světech české animace vědět. Jedná se příležitostný, sběratelský tisk a bezesporu o něj budou mít zájem nejenom běžní návštěvníci výstavy, ale i studenti, učitelé, publicisté a výtvarníci, animací se zabývající.
Autor: Ivan Černý
Snímky Mileny Městecké
Autor je spolupracovníkem redakce
Další reportáže ze světa výtvarného umění najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery