Recenze - Ami Vitale bojuje fotoaparátem proti devastaci přírody

Fotografka Ami Vitale se věnuje dokumentování života divokých zvířat. Snímek Jana Šídy, Právo

Fotografie

Výstavu Naděje x vyhynutí americké fotografky Ami Vitale, která trvá do neděle 7. dubna 2019, připravilo pražské Czech Photo Centre. Autorka je významnou personou reportážní fotografie, zaznamenávala válečné konflikty a poté se začala věnovat dokumentování divoké přírody. Její snímky byly často k vidění i v prestižním magazínu National Geographic.

Na aktuální výstavu zařadila velkoformátové barevné snímky ze sloního sirotčince v africké Keni, pandí porodnice v Číně a zdokumentovaný příběh čtyř bílých nosorožců, kteří putovali ze Zoo ve Dvoře Králové do keňské rezervace. Zachytila také chvíle těsně před smrtí bílého nosorožce Sudána, jenž byl posledním samcem tohoto druhu.

To, co každého návštěvníka okamžitě při příchodu do prostor galerie upoutá, je výrazná barevnost. Autorka s ní umí pracovat tak, aby funkčně sloužila celkovému vyznění daného snímku. Přestože v podstatě mapuje negativní vliv člověka na přírodu, působí její práce téměř romantickým dojmem.

Snímek, na němž stojí tři afričtí válečníci s čelenkami a naježenými kopími ve zlatavém soumračném oparu, vypadá až archaicky. Jako bychom se dívali na rytiny z romantických knih o dobývání černého kontinentu z doby Emila Holuba.

Do reality nás však vracejí snímky z rezervace, která se snaží chránit vzácná zvířata, hlavně slony a nosorožce, proti pytlákům. Autorka díky tomu, že si vybírá netradiční úhly, ze kterých fotí, se snaží úspěšně překonávat obrazovou banalitu.

Její práce jsou na hony vzdálené barevným obrázkům, které udělají levnými kompakty turisté na exotické dovolené. Totéž platí i v případě reportáže z čínské pandí farmy. Nevypichuje na odiv prvoplánovou roztomilost černobílých medvídků, což by samozřejmě zaujalo amatérského fotografa, ale snaží se jít pod povrch dění. Ukazuje práci místních záchranářů, zaměřuje se na jejich pomoc vzácným zvířatům.

Zachytila porod pandy, první momenty jejího života nebo formy resocializace těchto živočichů do skupiny. Fotograficky nejsilnější je však portrét medvídka, kterého autorka zachytila v momentě, kdy se dívá do objektivu, ale část tváře má zakrytou bambusovými větvičkami. Díky tomu má snímek i určité tajemství.

Ami Vitale je nejen fotografkou, ale také bojovnicí za zachování divoké přírody. Dává svou uměleckou vizi ve prospěch dobré věci a díky svým fotografiím do tohoto boje dokáže zapojit i ostatní lidi.

Autor: Jan Šída
Zdroj: Právo

Další recenze fotografických výstav u nás i v zahraničí najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery