Recenze - Apokalypsa na planetě opic

Film

V úterý 18. července 2017 vyšla v deníku E15 recenze blockbusteru Válka o planetu opic režiséra Matta Reevese. Přinášíme doslovný přepis.

Inteligentní opičák Cézar se vrací do kin v dalším temném, pomalém, emotivním, a tím sympaticky netradičním blockbusteru Válka o planetu opic, který dokazuje, jak dokonalá už dnes dokáže být technologie motion capture.

Zatímco Charlton Heston stále cestuje vesmírem (jeho první dobrodružství na Planetě opic zanedlouho připomene na plátně Letní filmová škola), dole na Zemi se dějou věci. Naplnily už tři díly nové opičí ságy. Ve Zrození lidé svými lékařskými pokusy vyvinuli děsivý virus, v Úsvitu lidoopi zkoušeli různé druhy revoluce. Nyní přichází Válka o planetu opic, v níž pokračuje boj klanu vedeného Cézarem s nepřátelskými zbytky lidí.

apokalypsa planeta opicPokračuje také snaha režiséra Matta Reevese natočit blockbuster, který si vystačí skoro bez hvězd. Místo nich udivuje dokonale realistickými a expresivními tvářemi lidoopů, vytvořenými pomocí motion capture, které obdivuhodně zachytilo emotivní, jemně odstíněné výkony herců jako Andyho Serkise nebo Steva Zahna. Reeves, jenž stál už za předchozím dílem, se ani nevzdává přesvědčení, že velká letní akce může mít podobu temného, tichého dramatu s politickými a historickými konotacemi. V této válce každý mrtvý bolí, každá hlavní postava trpí traumatem ztráty a na všech se krutý boj nějak fyzicky i psychicky podepsal. Kdyby zimní příběh doprovázený povedenou hudbou Michaela Giacchina nebyl tak zbytečně zpomalený a natažený přes dvě hodiny a disponoval víc rezonujícím závěrem, mohlo by jít o nejsilnější epizodu celé série.

Válka o planetu opic také z válečného (melo)dramatu záměrně připomínajícího lepší filmy z druhé světové Most přes řeku Kwai či Vietnamu jako Apokalypsa občas ne vždy ladně odskočí k dalším žánrům včetně westernu či komedie zprostředkované tragikomickou postavou osamělé opice ze zoo. A Woody Harrelson připomíná, že lidé už v tomto příběhu spíš překážejí.

Přesto jeho preference psychologie bytosti ve válce před akčními scénami, důraz na přesvědčivé emoce a důvěra v inteligentního neuspěchaného diváka tento film výrazně vyčleňuje z letní nabídky kin. A na rozdíl od řady jiných franšíz
vzbuzuje zvědavost na další díl. Čas na návrat Charltona Hestona ještě nenadešel.

Autorka: Iva Přivřelová
Zdroj: E15

Další filmové recenze najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery