Recenze - Právě vyšel Hastrmánek Petry Vychytilové

Stará pravda zkušených nakladatelských redaktorů říká, že teprve třetí kniha dělá spisovatele. A tak s klidným svědomím můžeme konstatovat, že mezi dobré autory dětské literatury se v tento čas zařadila talentovaná, literárně, výtvarně a muzikálně nadaná pražská spisovatelka Petra Vychytilová. Po titulech Nastydlá strašidla a Proč bydlíš v rybníku, zelený vodníku? právě dopsala a k vydání připravuje další knihu z pohádkového světa, která se jmenuje Polštář v pyžamu.

Proč bydlíš v rybníku, zelený vodníku?

vodni icer perexvodni icer titulDržíme v ruce mimořádně zdařile výtvarně a graficky vyvedenou knihu pro nejmenší čtenáře. Jedná se o veselý a netradičně i veršovaný hastrmanský příběh s nejrůznějšími historkami, vyvolávajícími úsměvy na čtenářských tvářích.

Hlavním hrdinou je vodník Škvejchla, který ale lidi netopí, neb je má rád. Jeho kamarádkou a účastnicí všech společných událostí v knížce je Anetka Podzimková z 2. A v pruhovaných podkolenkách. Děj se odehrává v našem čase na březích Vltavy nedaleko pražské trojské Zoologické zahrady. Petra Vychytilová zdařile střídá psané slovo s veršovaným, nechybí dokonce notový zápis.

vodni icer 1vodni icer ukuleleZvláštní pochvalu pak si zaslouží líbivé malé i velké barevné ilustrace na většině ze sto deseti stran knihy, která by si díky autorce a ilustrátorce v jedné osobě a grafikovi publikace Radkovi Volfovi s kutnohorskou tiskárnou Label bezesporu zasloužila titul Nejhezčí kniha roku. Knížka hraje všemi barvami, kterým, jak jinak, dominuje zelená. Příjemná je velikost liter, přizpůsobená malým čtenářům i očím se slábnoucím zrakem jejich prarodičů, kteří jistě rádi budou svým vnoučatům před uložením do postýlek z historek vodníka Škvejchly předčítat. Milou pozornosti je pak parádní háčkovaná rybičková záložka, kterou je kniha v limitovaném počtu výtisků vybavena, jako bonus při jejím nákupu je do publikace vložený číslovaný grafický list s kresbou a písničkou Štika v triku. Podpis na této sběratelské grafice autorky samozřejmě nechybí.

Knihu vydal Globus International jako 13. svazek edice Miraculum Octavum Mundi.

Víte, že...

vodni icer 2vodni icer kluci...se Petra Vychytilová věnuje kromě psaní poeticko-pohádkových textů kreslení a malování, dále pak hře na ukulele, arteterapii, hře na zobcovou a příčnou flétnu? V neposlední řadě se pak též hudebním naukám. Práce s dětmi je jejím povoláním, kde působí jako lektorka výtvarné a hudební výchovy.

Její prvotina (Nastydlá strašidla, 2015) se v roce 2018 dočkala audioverze (namluvili Eva Hrušková a Jan Přeučil, hudba Richard Pachman). Aktuálně připravuje Petra Vychytilová leporela Ti kluci opičí přivoní k jehličí, Kde kdo žije a Sluníčko se mračí, jejichž součástí budou noty, a pokračování Strašidel a Vodníka – pohádkový příběh, proložený básničkami Polštář v pyžamu.

vodni icer 3xxx cerny portretAutor: Ivan Černý
Spisovatel a novinář Ivan Černý je spolupracovníkem redakce
Snímky Jaroslavy Raunerové a i-passage.cz

Knihu výtvarnice, spisovatelky a hudebnice Petry Vychytilové Proč bydlíš v rybníku, zelený vodníku?, která vyšla v edici Miraculum Octavum Mundi, si můžete prohlédnout a případně i koupit v internetovém Knihkupectví theressa, které má na její prodej výhradní právo.

Další knižní a audioknižní recenze si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku antikvariátu U Skleněné kašny