Recenze - Kamil Lhoták: Na suchu a ve vzduchu

S rozpaky váhám nad nápadem reeditovat „válečnou“ knihu Kamila Lhotáka (* 25. července 1912; + 22. října 1990) Na suchu a ve vzduchu (1940). Ne že by akt snížil cenu antikvárních výtisků, to si nemyslím, ale kouzlo se podle mě v hávu novoty trochu ztrácí. Možná se mýlím. Druhé vydání, které vyšlo v edici Miraculum Octavum Mundi nakladatelství Globus International, této slavné knížky si jistě pořídili mnozí.

fencl 1fencl 2„V samém oku uragánu Lhoták popsal i namaloval oázu, v níž platily jiné zákony – zákony poezie,“ dočítáme se v předmluvě z roku 2018. „Na všech frontách klid. Na obálce obtloustlá plynárna napouští mírumilovný, poněkud nemotorný balón, zatímco v koši se chladí šampaňské, jež vzduchoplavci slavnostně bouchnou po překonání výškového rekordu… A tak se v roce 1940 odehrál zázrak. Souši rozryté tlustými bertami malíř zacelil jizvy...“ Načež Karel Sýs pokračuje osobněji: „25. května 1976 jsem knihu objevil v antikvariátu a hned s ní spěchal k autorovi. Kamil byl jejím objevením potěšen, myslím, že ji ani sám neměl. A hned do ní vepsal věnování mým synům. Jednomu bylo šest roků a druhému teprve měsíc. Okolní svět byl na oko jiný, ale ve Stromovce při troše dobré vůle bylo lze navštívit Jubilejní výstavu, cyklistickou dráhu, americký bar, stánek s Edisonovým fonografem a obdivovat obří homoli cukru.“

fencl 3fencl 4Na suchu a ve vzduchu (2018) není ryzí reprint a nakladatel měnil některé parametry. V mocné míře svazek i pak zachoval styl Lhotákova vyprávění a veškeré ilustrace. Sestává z tří tematických okruhů Svět na kolech, Ohřátý vzduch stoupá, O letadlech a první okruh je tvořen kapitolami Jak začali lidé jezdit na kole, Od jednoho k více sedadlům, Cyklistické závody, Od šlapání nohou k motoru, Motocyklové závody, Motocykl dneška a Historie automobilu.

Druhá část knihy představuje vedle úvodu kapitoly Balon v Čechách, Sportovní balon a Řiditelná vzducholoď, nu, a závěrečná sekvence Lhotákovy ódy na dopravní prostředky má opět pouze krátkou předmluvu, za kterou můžeme vplout do kapitol Historie aeroplánu, Stará slavná letadla a Od Blériota ke vzdušnému omnibusu.

Jakkoli tyto malířovy výklady v mnohém zastaraly, zůstávají dokumentem o jeho svébytném, věčně chlapeckém vnímání.

Autor: Ivo Fencl
Zdroj: literarky.cz