Hledáme obrazy a grafické listy malíře a grafika Jiřího Boudy

Výtvarné umění

Koupíme za ceny dohodou nebo přijmeme do komisního prodeje za Vaše ceny obrazy, ilustrace, grafiky a exlibris Jiřího Boudy. Také výstavní, autorské, aukční i jiné katalogy a další antikvity spojené s tímto umělcem.

bouda 1bouda 2Český grafik, malíř a ilustrátor Jiří Bouda (* 5. května 1934; + 23. srpna 2015) se narodil se do umělecké rodiny malíře a ilustrátora Cyrila Boudy (* 14. listopadu 1901; + 29. srpna 1984) a již od mládí projevoval talent ke kreslení. Vystudoval Státní grafickou školu a po jejím ukončení byl přijat na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, do ateliéru Karla Svolinského (* 14. ledna 1896; + 16. září 1986). Již tehdy se začalo projevovat jeho zaujetí pro technická témata, což prokázala i závěrečná práce při ukončení studia v roce 1959, kterou byl kalendář s pražskými motivy, kde však převládalo téma dopravy. Po ukončení školy, pro svoji zálibu v dopravě, zejména železniční, nastoupil na místo signalisty na stavědle nádraží v Praze – Bubenči. Po odchodu na vojnu byl přijat do Armádního výtvarného studia a díky tomu se mohl dále věnovat výtvarné práci.

bouda 3bouda 4Po návratu z vojny mu byla nabídnuta práce na restaurování velmi poničeného papírového Langweilova modelu Prahy v městském muzeu (Muzeum hlavního města Prahy).Této náročné práce se zhostil spolu se svou ženou Janou, také výtvarnicí, se kterou společně studovali a v roce 1962 se vzali; o tři roky později se jim narodil syn Martin. Práce na záchraně modelu trvaly šest let. Přitom jim velmi pomohlo důkladné studium díla českého malíře a kreslíře Vincence Morstadta (* 17. dubna 1802; + 19. února 1875), zejména jeho vedut. S jejich pomocí se podařilo při rekonstrukci zachovat původní podobu zničených částí modelu.

bouda 5bouda 7Od roku 1968 se stal předsedou skupiny pro studium a dokumentaci železniční historie. Významným způsobem se podílel na spolupráci s technickými muzei v Praze, Brně i dalších městech při přípravě rozsáhlých výstav o dopravě například 100 let veřejné dopravy v Praze (Praha, 1975), 100 let hromadné dopravy v českých zemích (Brno), Jak se kdysi cestovalo (Praha) a dalších.

Technika a hromadná doprava, zejména železniční, se staly hlavním námětem jeho obrazů, ilustrací, grafik a exlibris. Svým cyklem šesti panoramatických pohledů na dnes již zaniklé nádraží Praha-Těšnov zdokumentoval podobu této novorenesanční stavby pro příští generace. Na svých obrazech a kresbách zachytil také mnoho vedut českých i moravských měst. Další uměleckou oblastí jeho díla je tvorba poštovních známek a barevných litografií z cest po českých zemích i v zahraniční (Francie, Itálie a další). Připravil také mnoho katalogů svých početných výstav.

bouda 6V závěru svého života ilustroval úspěšnou trilogii železničních pohádek spisovatele Roberta Drozdy, v níž coby hlavní postava vystupuje přednosta Drahorád (Pohádky pana přednosty, Praha 2012; Pohádky přednosty Drahoráda, Praha 2013 a Pohádkové prázdniny u přednosty Drahoráda, Praha 2015) a která se posléze dočkala i své audiopodoby namluvené předním českým hercem Josefem Somrem.

Vaši nabídku s popisem, fotografií a cenou přivítáme telefonicky (722 711 226) nebo mailem (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

Autor: MiM
Zdroj snímků: i-passage.cz

Další články a informace o výtvarném umění najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery