Muzikál Legenda jménem Holmes uvedlo ve čtvrtek 18. října 2018 ve světové premiéře Hudební divadlo v Karlíně v Praze. Autorem hudby, libreta a písňových textů je Ondřej G. Brzobohatý.
Ze tří autorských položek se mu nejlépe daří v té hudební. I když je její jazyk široce žánrově rozptýlený a tu a tam připomene jiné slavnější hity, nelze jí upřít originalitu a energii. Divák si užije tak trochu od všeho – od dixielandu přes popík až ke keltskému etnu či bavorské jódlovačce. Ondřej G. Brzobohatý ale rozhodně umí napsat hit i temperamentní sborové scény.
Totéž platí i o textech písní i dialogu prošpikovaném více či méně podařenými vtipy. Nejslabším článkem je libreto, jež šroubovaně propojuje legendárního detektiva s jeho autorem, který ho má už plné zuby. Oba musí bojovat s padouchem v podobě profesora Moriartyho a nakladatele Cromwella a být po uši zamilováni do krásné Irene alias Louisy. A do toho se ještě musí vejít spousta odboček, komických scén, narážek na současnou politiku a podobně. Když po více než třech hodinách libreto doklopýtá k jakž takž zdárnému konci, má už divák, spolu s Doylem, Holmese opravdu dost.
Překonat topornost libreta se moc nedaří ani režiséru Gabrielu Barremu, který postavy drží v jednotvárném karikaturním přehrávání. Inscenace se nese v duchu okázalé velkooperní show s malovanými prospekty, projekcí, létajícími postavami, dýmem a ohňostroji, za nimiž tu a tam sympaticky vykoukne snaha po ironickém shození.
Hlavní hvězdou premiéry byl po zásluze Vojtěch Dyk v náročné dvojroli Holmese a Doyla, v níž téměř neopouští scénu, a to především pro skvělý zpěv. Výborně ale zpívají i ostatní – Marek Holý coby Watson i doktor Feud, Jan Sklenář jako dvojitý padouch Moriarty a Cromwell, bohužel hraný v únavně hysterické nadsázce.
V neposlední řadě pěvecky překvapila i Anna Fialová jako Irene a Louisa a samozřejmě zkušená Ivana Chýlková jako hospodyně Hudsonová. Méně se pěvecky dařilo jen Filipu Rajmontovi v roli inspektora Lestrada, který to manko ale dohnal hereckým nasazením.
Holmesovský muzikál také možná záměrně, možná nikoli, připomíná slavnější muzikálové kousky, od My Fair Lady přes Jekylla a Hydea až po domácí Adélu, která ještě nevečeřela. Premiéru přijalo publikum s bouřlivým aplausem a zdá se, že karlínská scéna dostala v Holmesovi, přes všechny jeho nedostatky, další divácky úspěšný kousek.
Autorka: Radmila Hrdinová
Zdroj: Právo
Další hudební recenze najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery