Vožniak, Kampa, koledy

Místo nepřítomné Medy Mládkové se zvonce ujal Jiří Kohoutek (vlevo) a zahájil výstavu

Vernisáž

Museum Kampa otevřelo v pátek 8. prosince 2017 výstavu významného malíře, autora objektů a asambláží, kreslíře a grafika Jaroslava Vožniaka (* 26. dubna 1933; † 12. května 2005), jehož práce patří k nejvýraznějším projevům českého umění druhé poloviny 20. století v širokém proudu tzv. české grotesky a reflexe pop artu.

meda8.12.2017 2meda8.12.2017 4Výstava v podstatě potvrdila onen trend poslední doby – každou novou expozicí něčím překvapit, ne-li přímo ohromit. Nevím, jak se to vedení Musea Kampa – Nadaci Jana a Medy Mládkových může takto dařit získávat příslušné artefakty, ona už finanční stránka věci za pojištění a další výdaje, není asi jednoduchá. A nevím, jakou kartou přebije tuto akci, co mají Meda Mládková a Jiří Pospíšil v rukávě.

V rozsáhlé kolekci děl Jaroslava Vožniaka, umístěné v několika místnostech hlavní budovy Sovových mlýnů je zachycena umělcova tvorba od jeho raných děl, přes vrchol tvorby z let šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých minulého stoleltí, až po závěrečné období jeho života.

meda8.12.2017 8meda8.12.2017 9A je třeba zdůraznit, že díla z této sbírky budou na veřejnosti vystavené vůbec poprvé. U příležitosti výstavy vydává Museum Kampa doprovodný katalog, jehož autorkami jsou kurátorky Petra Patlejchová a Helena Musilová, osobní vzpomínku zachytil Jiří Kohoutek, dlouholetý Vožniakův přítel.

„V rámci tradice soukromého sběratelství, která je této instituci vlastní, prezentujeme konkrétní sbírku jednoho sběratele. Jiří Kohoutek, svého času ředitel Středočeské galerie, je uznávaným sběratelem. Jeho práci lze vidět především v kvalitně budované sbírce GASK v Kutné Hoře, kdy se od prvopočátku zabýval současnými autory bez ohledu na nároky doby. Svou soukromou sbírku budoval paralelně, a to z omezených prostředků, kdy však i díky vřelému přátelství s danými tvůrci získával důležitá díla,“ řekl Jiří Pospíšil, předseda správní rady Musea Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových.

Něco málo o autorovi

meda8.12.2017 14meda8.12.2017 18Jaroslav Vožniak se narodil ve třicátých letech 20. století, dětství prožil v protektorátním čase pod tíhou válečných let, dospíval v době tvrdého nástupu totalitní moci a začátek produktivního věku zažil v živelném kulturním kvasu šedesátých let. K tomu se přidala jeho zprvu nediagnostikovaná narkolepsie, která mu zkomplikovala studia a později jej donutila k úplnému přerušení práce. Přesto žil intenzivním tempem člověka, který má jasnou představu o smyslu své existence.

meda8.12.2017 10meda8.12.2017 11Vystudoval obor reprodukčního litografa, jehož náročnost mu navždy vštípila dokonalou kreslířskou techniku. Studoval na VŠUP (1953 až 1956), posléze na AVU (1956 až 1959), kde se odehrálo zásadní setkání s lidmi, jejichž myšlení ho silně ovlivnilo v tvorbě následujících let (kromě jiných Karel Nepraš, Bedřich Dlouhý...). Důležitým momentem jsou ale i jeho ilustrační práce (Slova, carte blanche, 1964) a spolupráce na výtvarných realizacích u filmu (Marketa Lazarová, kostýmy Theodor Pištěk, 1967) či v rámci státního podniku Jablonecká bižuterie (1965 až 1977). Úspěch propagačních instalací (Ikony, 1968), které pro tuto státní instituci vymýšlel spolu se scenáristou Jindřichem Santarem, mu umožnil vycestovat do Kanady a poznat zcela jiný svět. Zejména v druhé polovině šedesátých let se mu dařilo i ve svobodném povolání.

Text a snímky Jiřího Vlastníka

O vernisážích dalších výstav výtvarného umění u nás i v zahraničí se dočtete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery

meda8.12.2017 15meda8.12.2017 16meda8.12.2017 20meda8.12.2017 23