Moderní rukopis malíře Jana Grimma

Jan Grimm: Servírka s táckem, olej 2009. Zdroj snímku: Publikace Retrospektiva

Pozvánka

V roce, kdy by se malíř a kulturní mecenáš Jan Grimm (* 17. dubna 1943; + 3. září 2012) dožil pětasedmdesátky, připravila jeho manželka a umělecká kolegyně Ivana Šřůtková-Grimmová výstavu s názvem Retrospektiva. Prostředí pražského Strahovského kláštera i Loosovy (Winternitzovy) vily je důstojným prostředím pro prezentaci Grimmova moderního rukopisu.

Jak kurátorka řekla na vernisáži, manžel by určitě představil nové obrazy, ale ona využila příležitosti pro prezentaci celého jeho tvůrčího vývoje. V rozsáhlé doprovodné monografii s názvem stejným jako výstava je připomenuta malířova životní cesta. Jsou v ní i reprodukce jeho obrazů, které dokumentují vývoj jeho rukopisu od poloviny šedesátých let do druhé dekády druhého milénia.

„Každý obraz je pro mě nový svět, nový proces, vývojový proces,“ zní v knize Grimmovo vyznání. Je znát růst kompozičního myšlení, pojetí figurální kresby. Je zřejmé, že od roku 1965 se student ateliéru Františka Jiroudka, člena Skupiny 42, vypracoval v osobitého představitele českého expresivního umění.

grimm 1Jan Grimm je součástí silné generace vstupující v sedmdesátých letech na scénu, nad níž držel ochrannou ruku rektor AVU a ředitel Národní galerie Jiří Kotalík. Ten také prosadil, že se v roce 1983 představila na Podzimním salonu v Paříži, o pět let později na Československém pavilónu na Bienale v Benátkách. Nebyly to jediné malířovy zahraniční výstavy. Řadu z nich měli manželé Grimmovi společné.

Inspirace z Jeruzaléma

Na Grimmově rukopisu se projevilo i přátelství s Josefem Jírou, vliv dalších kamarádů, herců Karla Heřmánka, Bolka Polívky a dalších, je zřejmý v motivech divadelních či cirkusových figur. Proměna portrétu spěla stále víc ke stylizaci a zjednodušení.

Vývoj rukopisu je vidět i v pojetí pochmurné krajiny Hlinné z roku 1970 a jasného, slunečního pohledu na milované Středohoří z roku 1998.

Stranou nezůstaly ani inspirace z cest do Jeruzaléma, Toskánska a dalších míst. Pozornost si zasloužily i jeho nástěnné malby nebo mozaikové realizace. O aktivitě obou manželů v litoměřickém domě Salva Guarda i samotném máchovském městě nemluvě. Výstava potrvá do středy 30. května 2018.

Autor: František Cinger
Zdroj: Právo

Další pozvánky na výstavy výtvarného umění u nás i v zahraničí najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery