Do Muzea hlavního města Prahy v těchto dnech míří kroky milovníků a sběratelů starých filmových plakátů. Až do neděle 11. března 2018 si zde mohou zájemci prohlédnout kolekci osmi desítek jedinečných poutačů, tzv. nudlí, české provenience z let 1931 až 1948. Z tehdejších formátů 300 x 1000 milimetrů se na nás usmívají domácí i zahraniční herci, leckterého z nich znají i mladší generace z filmů pro pamětníky.
Vystavené plakáty jsou spojené pupeční šňůrou se vznikem zvukového filmu na počátku třicátých let 20. století. Jejich charakteristickou podobou byla koláž z několika obrazů či postav, doplňována velkými plochami výrazných barev. Tehdejší filmové plakáty, vyráběné technologií ofsetového tisku, byly skvělým reklamním produktem a dávaly práci mnoha renomovaným fotografům, grafikům a malířům. Dnes nás, i při své jisté naivitě, bezesporu okouzlí a pozitivně naladí.
Jak nám řekl při zahájení výstavy její autor, kurátor Jindřich Čeladín, jedná se o výběr filmových plakátů z bohatých sbírek Muzea hlavního města Prahy. Zájemce o tento druh výtvarného umění a sběratele filmových plakátů bezesporu jistě potěší katalog Český filmový plakát 1931 – 1948. Výběr úzkých formátů, který při této příležitosti vyšel. Čtenář na jeho stránkách najde ucelený výběr z více jak tří stovek filmových plakátů ze sbírek jmenovaného muzea.
Vlasta Burian a ti druzí
Procházíme sálem v prvním patře muzea, kde je nainstalována mimořádně poutavá expozice. Z plakátů na nás však neshlížejí pouze slavní čeští herci, jako kupříkladu Vlasta Burian, Antonie Nedošinská nebo Jindřich Plachta, ale i tehdejší americké herecké hvězdy, jakými byli Ginger Rogers, Shirley Temple nebo třeba Clark Gable. V nepolední řadě jsou zde k vidění plakáty se známými německojazyčnými herci typu Hanse Mosera nebo Rolfa Wanky. Výstavu zpestřuje řada filmových postav „jako živých“ z papundeklu, v nadživotní velikosti, u kterých se návštěvníci mohou vyfotografovat. V přítmí kinosálu se nonstop promítají krátké ukázky z filmů Tři vejce do skla, Jánošík, Muži v offsidu, Pohádka máje a To byl český muzikant.
Doprovodný program
Muzeum hlavního města Prahy tradičně při svých akcím myslí i na děti a mládež. Ani v tomto případě tomu není jinak. Proto je jeho lektorský program při výstavě Český filmový plakát 1931 – 1948 zaměřen na žáky druhého stupně ZŠ a středoškoláky. Lektor se s žáky věnuje interpretaci filmových plakátů na pozadí kontextu tehdejší filmové tvorby. Středoškoláci pak porovnávají osudy vybraných herců a hereček a zařazují je do dobového kontextu. Program si lze objednat přes rezervační systém na www.muzeumprahy.cz.
Sběratelství a ceny filmových plakátů
Jak známo, jedná se o velmi rozšířeného a populárního koníčka. Cenu plakátů především určuje skutečnost, zda se jedná o originál nebo reprintovou kopii. Dále pak, v jakém stavu se plakát nachází, zda není poničen a jestli byl srolován či přehýbán. Nejvyhledávanější a nejcennější jsou plakáty nepoškozené a ve stavu takříkajíc „jako nové“, podobně, jako je tomu při sběratelství bankovek. Cenu též ovlivňuje vročení jeho vydání, země původu i to, jak byl příslušný film divácky a kasovně úspěšný. Na českém trhu kuriozit a hobby oborů se ceny pohybují již od stokoruny až po pětimístná čísla a platí všeobecná zásada, čeho je málo, to je dražší.
Na světovém trhu s touto komoditou však leckdy jde o statisíce dolarů. Kupříkladu v roce 2017 americký aukční dům Heritage vydražil originální plakát k film u Dracula z roku 1931. Jeden ze dvou zbývajících kusů na světě, prodaný za více jak půl milionu dolarů, se tak stal nejdražším vydraženým plakátem na světě.
O něco méně pak byl kupříkladu vydražen plakát k italské veselohře Casablanca, který se svého času prodal za téměř 480 tisíc dolarů či filmový plakát ke sci-fi Metropolis (1927) režiséra Fritze Langa, za který bylo zaplaceno 490 tisíc dolarů.
Autor: Ivan Černý
Snímky Petra Brodeckého
Další pozvánky na výstavy výtvarného umění u nás i v zahraničí najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery