Maryša v podání Pavly Beretové. Snímek Martina Špeldy

Režisér Jan Mikulášek nastudoval s herci Národního divadla Maryšu bratří Mrštíků. Ačkoliv režisér Jan Mikulášek situuje Maryšu v Národním divadle do nezvyklého prostředí, herce obléká do současných kostýmů a do ruky jim vkládá plastové kelímky nebo hrst nábojnic, ani v nejmenším se nezpronevěřuje původnímu textu bratrů Mrštíkových.

Igor Orozovič (John Eastman) a Jana Preissová (Lily O’Hanlonová) v inscenaci Noční sezóna. Snímek Petra Neuberta

Českou premiéru hry Noční sezóna britské dramatičky Rebeccy Lenkiewiczové uvedla Činohra Národního divadla v režii uměleckého šéfa souboru Daniela Špinara.

Zleva Lucie Juřičková (Helena), Jana Boušková (Barbara Ellen) a Jan Bidlas (Charles) v inscenaci Jsme v pohodě. Snímek Martina Špeldy

Premiéru hry amerického dramatika a scenáristy Paula Rudnicka The New Century, s českým názvem Jsme v pohodě, předcházela pověst skandální, případně šokující záležitosti. To, co činohra pražského Národního divadla divákům v režii Braňa Holička předvedla na Nové scéně, rozhodně nešokovalo, spíš překvapilo svou povrchností.

Stanislav Gerstner v roli faráře Holého, Tereza Slámová jako Marjánka Zezulová. Snímek Jiřího P. Kříže, Právo

V Zapomenutém světle se Jakub Deml v polovině třicátých let dvacátého ostoletí vyrovnává hlavně s vlastními běsy nehodného syna církve svaté, s troufalostí polemizovat s Masarykem i s vlastní národní vlažností. Jeho téma se zásluhou Matěje T. Růžičky poprvé objevuje i na jevišti – v Horáckém divadle Jihlava.

Další články...