Recenze - Labe z ptačí perspektivy

Své kouzlo má noční pohled na mělnický zámek

Babí léto je v plném proudu. K pěším výletům však láká i blížící se podzim. Kam se podívat, a co shlédnout? Žádný problém. Mimořádně lákavé cíle nám totiž nabízí nová knížka z vydavatelství Grada Publishing. Na mysli máme výborného turistického průvodce Ivana Klicha Labské vyhlídky, který se specializuje na vyhlídky. Po úspěšné publikaci Vltavské vyhlídky se zaměřil na jednapadesát vyhlídkových míst na řece Labi – od jeho soutoku s Vltavou pod Mělníkem, až po saské město Pirna.

Vyhlídku si prosím nepleťme s rozhlednou či výhlednou. Není to věž či jiná podobná výšková stavba, ale tak či onak vyhlídkové místo, ať již na nějaké skále, vyvýšenině nebo třeba ploše, uzpůsobené k posezení, třeba i před nějakým penzionem nebo na odpočinkovém místě hradu či zříceniny. Většinou se jedná o vyhlídky opatřené zábradlím, lavičkou k odpočinku a informační tabulí.

Vyhlídky mají své kouzlo

labske vyhlidky titulMalou kuriozitou je fakt, že Labe je jednou z velice mála českých řek, jejíž jméno je jiné, než ženského rodu. Labe pramení na Labské louce v Krkonoších a z jeho toku o celkové délce 1094 kilometrů však připadá na Českou republiku pouze 370 kilometrů. Zbytek pak protéká pod názvem Elbe územím Spolkové republiky Německo. Labe je tedy řekou česko-německou. A jeho povodí dokonce česko-německo-polsko-rakouským. Autor publikace Ivan Klich je turistou na slovo vzatým a nikdy by se nesnížil k nějakému kompilátu při práci na tak specializovaném turistickém průvodci. Všechna popisovaná místa (a nejenom ta, vybíral jen ty nejatraktivnější vyhlídky) osobně prochodil, zmapoval i nafotografoval. Však také v úvodu publikace připomíná, že většina vyhlídek v knize je přístupná po turistických trasách nebo naučných stezkách, k některým se výletníci dostanou pouze s popisem trasy nebo díky souřadnicím, které též v textu uvádí. A dodává: „Všechny vyhlídky mají své kouzlo, přitahují vyznavače rodinné i individuální turistiky nebo jsou dokonce cílem zamilovaných párů a nejrůznějších romantiků, amatérské a profesionální fotografy nevyjímaje...“

Hurá po proudu Labe

labske vyhlidky 1labske vyhlidky 2První kapitola je věnována, jak jinak, vyhlídce z mělnického zámku a tzv. Vrázově vyhlídce. A pak se na nás doslova hrnou další tipy na výlety, přes vyhlídky z hradu Střekova a Pastýřskou stěnu v Děčíně, po Spálenisko, Dolní Věž a Růžovou, následuje Hřensko a BadSchandau. Svou pouť Ivan Kalich končí až v Kleine Bastel s výhledem na Labe, omývající Pirnu.

U každého zastavení v téměř dvousetstránkové publikaci s bohatou fotodokumentací najdeme kromě hodnotného textu i výřez z turistické mapy, souřadnice místa, popis přístupu k vyhlídce (vozem, autobusem, na kole či pěšky) a dokonce i zajímavosti v okolí.

Autor: ič
Zdroj snímků: Archív

Další literární recenze si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery