Slovo kalendář je běžně užívaným pojmem, stejně jako artefakt sám. V dnešních dnech se (kvůli covid pandemii), na rozdíl od let minulých nekupí kalendáře na stáncích ani za výlohami knihkupectví či jiných obchodů. Škoda. Ta škála od letadel po vesmírné fotografie, od květin po recepty, od dětí, pejsků a kočiček po akty, zarámovaná třiceti a jednatřiceti dny (až na únor) předznamenávala budoucí rok, nesla v sobě naději budoucího času i jeho neúprosný běh, který určuje a odměřuje život každého z nás.

Napjatost mezilidských vztahů vedoucí k otázkám po smyslu existence je jedním z témat retrospektivy. Zdroj snímku: Alšova jihočeská galerie

Už více jak tři desítky let maluje Tomáš Císařovský (* 2. ledna 1962) obrazy, jejichž náměty čerpá z moderních českých a československých dějin. Rozsáhlá retrospektivní výstava v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou nyní představuje tvorbu tohoto postmoderního malíře v celé šíři. Kromě historických námětů ukazuje také plátna se scénami z autorova soukromí i krajinomalby, jimiž se zabývá hlavně v posledních letech.

Roman Franta ve své pracovně. Snímek Jana Handrejcha, Právo

Až do pátku 20. března 2020 jsou k vidění v pražské Galerii Vltavín nejnovější obrazy malíře Romana Franty. Odbornou i širší veřejnost poprvé silně zaujal v devadesátých letech minulého století svými rozměrnými malbami se strukturami vytvořenými z divoce barevných, iluzívně ztvárněných tělíček hmyzu.

Další články...