Kristina Kodedová, Carolina Cortesi, Kristýna Miškolciová tančí i diskutují

Plzeňský balet zahájil sezonu interaktivním komponovaným programem především pro dětského diváka U nás to baLETÍ. Autor libreta a režisér Václav Janeček se společně s Petrem Zuskou podílel již na první novodobé inscenaci tohoto typu (Baletománie, Národní divadlo 2005) a komentovanou procházkou vývojem tanečního umění, jak inscenaci sám definoval, navázal i na další projekty (Tanec od Ludvíka XIV. po break dance, Národní divadlo Brno 2008; Posedlost baletem I. a II., Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2011 a 2017).

Zleva Máša Málková a Tereza Kostková jako sestry Bardovy, nad nimi Eva Josefíková jako tajemná Dorita. Snímek Jana Malíře

Američanka Betty MacDonaldová patří u nás k velmi čteným autorům. Její humoristická autobiografie Vejce a já se dokonce ve čtenářské anketě ocitla na samotné špici oblíbenosti. Dramatizací její knihy Kdokoli může dělat cokoli zahájila v neděli 1. července 2018 provoz Letní scéna pražského Divadla Ungelt na hradčanském Novém Světě v Praze.

Tatiana Vilhelmová, v pozadí Jiří Langmajer v inscenaci Skleněný strop. Snímek Jana Malíře

Pražské Divadlo Ungelt se profilovalo jako scéna hereckých osobností. V poslední době se jeho vedení snaží okruh osobností rozšířit či generačně obměnit. I proto se poslední premiéra stala tamním debutem Tatiany Vilhelmové a Jiřího Langmajera.

Martin Pechlát (Faust) a Saša Rašilov (Mefisto) ve Fričově inscenaci Fausta. Snímek Petra Neuberta

Uvádí-li pražské Národní divadlo (ND) Fausta, je to vždy událost. Zvláště, když zároveň vzniká nový překlad a inscenace je generačním manifestem. To je případ Fausta, jehož na scéně Stavovského divadla se souborem Činohry ND nastudoval režisér Jan Frič.

Akční Helena Anny Fialové dominuje inscenace Dobrý konec všechno spraví. Snímek: © Agentura SCHOK Jiří Kottas

Premiéra inscenace Dobrý konec všechno spraví v Královské zahradě Pražského hradu otevřela v úterý 26. června 2018 Letní shakespearovské slavnosti. Poslední Shakespearova komedie (poté už psal jen tragédie a romance) není u nás známá.

Radek Holub a Bára Hrzanová jako Alan a Dawn tančí. Snímek Richarda Kocourka

Hru současného britského autora Torbena Bettse Invincible z roku 2014 opatřil překladatel Michal Zahálka názvem Kočka v oregánu – ukrývá totiž v sobě také narážku na kocoura Vinceho, „postavu“ v chytré konverzačce ne zanedbatelnou. A pod tímto titulem dílo v Divadle Kalich nyní nastudovala režisérka Lída Engelová. Českou premiéru ovšem toto střetnutí dvou manželských párů mělo v hradeckém Klicperově divadle roku 2016 pod označením Vincenc – na repertoár byla v sezoně totiž nasazena i Kočičí hra.

Milujícího otce a krále Agamemnóna vytvořil Václav Vydra, jeho dceru Ifigenii Sabina Rojková. Snímek Viktora Kronbauera

Jako první inscenaci v roce 2018 uvedlo pražské Divadlo na Vinohradech Euripidovu tragédii Ifigenie v Aulidě.

Další články...