Obraz, který visel roky v kuchyni, se vydražil za 614 miliónů korun

Dílo pochází patrně z roku 1280 a je součástí série Utrpení Krista. Snímek: Michel Euler, ČTK/AP

Zahraničí

Vzácná malba gotického mistra Cimabueho ze 13. století, kterou měla dlouho ve svém bytě nic netušící obyvatelka francouzského města Compiègne, byla v neděli 27. říjma 2019 vydražena za 24 miliónů eur (614 miliónů Kč). S odvoláním na informace z aukční síně Actéon to uvedla agentura Reuters. Cena se původně odhadovala na čtyři až šest miliónů eur (102 až 153 miliónů Kč).

Obraz pocházející z druhé poloviny 13. století dlouho visel postarší ženě z francouzského města Compiègne v chodbě vedoucí z kuchyně do obývacího pokoje. Rodina si dlouho myslela, že jde o obyčejnou ikonu, jenže podle expertů jde o dílo samotného italského mistra Cimabueho.

Majitelka obrazu oslovila místní aukční síň Actéon, která jej předala k posouzení expertům. Ti autora obrazu potvrdili. „O autorství nemůže být sporu, neboť je zjevné, při srovnání s jeho dalšími známými obrazy, že to byla stejná ruka,“ řekl znalec Eric Turquin agentuře AFP, která o unikátním nálezu informovala.

cmabueDílo je namalováno vaječnými barvami na topolové desce o rozměrech 200 x 260 milimetrů a je na něm zachycen Ježíš v obklopení šklebících se a mrzutých mužů. Jde pravděpodobně o součást osmidílné série z roku 1280, v níž Cimabue na malbách podobného formátu ztvárnil výjevy z Kristova umučení. Dosud se vědělo pouze o dvou obrazech z této série, přičemž jeden je v muzeu Frick Collection v New Yorku a druhý v londýnské Národní galerii.

Příliš Cimabueho maleb se nedochovalo, mezi nejznámější patří Trůnící Madona se čtyřmi anděly a svatým Františkem – freska v dolním kostele baziliky sv. Františka v městě Assisi. Jak připomíná AFP, žádný Cimabueho obraz se nedražil již desítky let

Cimabue (* kolem 1240; + kolem 1302), také známý jako Cenni Di Pepi nebo v moderním italském jazyce Benvenuto di Giuseppe, byl nejproslulejším italským malířem a mozaicistou rané gotiky v Toskánsku, prvním velkým mistrem florentské školy. Dante ho považoval za nejvýznamnějšího italského malíře před Giottem, s nímž se zasloužil o obrodu italského umění ve středověku.

Jako jeden z prvních malířů vůbec se Cimabue odvážil opustit nebo pozměnit italsko-byzantskou tradici, která ovládala evropské umění po dobu bezmála jednoho tisíce let. Nevzdal se však této tradici zcela, ani ji nijak radikálním způsobem neměnil. Byzantské vzory, jež se po staletí kopírovaly, byly relativně ploché a poměrně stylizované. Vykročil tak pouze na cestu k většímu naturalismu, realističtějšímu stínování a zobrazení tváří a postav. Přinesl do umění přirozenější a reálné lidské proporce a také náznak dynamiky a pohybu. Ke skutečnému opuštění kánonu došlo teprve později a postupně.

Giorgio Vasari (* 30. července 1511; + 27. června 1574) uvádí ve své slavné knize Životy (1550), že Cimabue byl učitelem Giotta (Giotto di Bondone, * 1267; + 8. ledna 1337), který je považován za vůbec prvního renesančního malíře. Cimabue ho zřejmě na tuto cestu navedl a stojí tak v tomto ohledu pravděpodobně na jejím počátku jako skutečný praotec renesančního a moderního umění vůbec.

„Když je na prodej unikátní dílo umělce tak vzácného, jako je Cimabue, musíte být připraveni na překvapení,“ uvedl šéf aukční síně Actéon Dominique Le Coent. Síň nezveřejnila jméno kupce, nicméně uvedla, že mezi dražiteli bylo i zahraniční muzeum.

Autor: MiM, čtk

O dalších aukcích výtvarného umění pořádaných v zahraničí si můžete na webu Putování za uměním přečíst zde nebo na facebooku ArcusGallery